Steps for Students to Apply for Education Certificates




Steps for Students to Apply for Education Certificates


Students can now apply for their Degree, Consolidated Marksheet, Provisional Degree, or Transcript certificates online via the student login on universities  official website: (https://www.subhartidde.com/).


1. Log in with your enrollment number and date of birth through the student portal on (https://www.subhartidde.com/).

2. Select the option to apply for your desired certificate.

3. Ensure that your name is filled out in Hindi, as this is mandatory.

4. Upload all required educational documents, including those from 10th grade through UG/PG, as well as your Aadhaar card.

5. After payment of the certificate fee, you will receive a receipt.


Important Notes:

1. After submitting your application online, periodically check the status of your certificate. If any issues are found, you will be notified through your student login to update or fulfill the requirements.

2. If your certificate fee is deducted but you do not receive a receipt, please wait 48 hours for the amount to be refunded to your account. If the refund does not occur, email grievance@subhartidde.co.in with all details of the fee deduction.


Steps to Apply for a Duplicate Marksheet/Certificate:

1. Submit a handwritten application for the duplicate marksheet/certificate along with a fee of Rs. 500/-.

2. Attach the original copy of an FIR for the lost marksheet/certificate, along with an original affidavit on Rs. 10 stamp paper.

3. If applying for a duplicate migration certificate, also include a newspaper clipping about the loss.


For Profile Corrections (e.g., Name, Father’s Name, Mother’s Name, Date of Birth, Address, etc.):

If there are corrections needed in the student’s profile, submit a handwritten application along with all required documents and a screenshot of the payment slip (Rs. 500/- profile correction fee). If the correction involves the name of the father or mother and a mark sheet has already been issued, the original mark sheet must be returned to the University.


Steps to Apply for a Migration Certificate:

1. Complete the migration certificate application form, available on our website.

2. Submit a fee of Rs. 500/- online to the University account.

3. Attach all necessary documents as listed in the application form. The original migration/transfer certificate must be submitted; otherwise, the application will not be processed.

4. Attach a recent passport-size photograph to the application form. After completing the application, send it along with all necessary documents and the payment slip to the University for processing.





HINDI



शिक्षा प्रमाण-पत्र के लिए आवेदन करने के लिए छात्रों के लिए चरण


छात्र अब विश्वविद्यालयों की आधिकारिक वेबसाइट: (https://www.subhartidde.com/) पर छात्र लॉगिन के माध्यम से अपनी डिग्री, समेकित मार्कशीट, प्रोविजनल डिग्री या ट्रांसक्रिप्ट प्रमाण-पत्र के लिए ऑनलाइन आवेदन कर सकते हैं।


1. (https://www.subhartidde.com/) पर छात्र पोर्टल के माध्यम से अपने नामांकन संख्या और जन्म तिथि के साथ लॉग इन करें।


2. अपने इच्छित प्रमाण-पत्र के लिए आवेदन करने का विकल्प चुनें।


3. सुनिश्चित करें कि आपका नाम हिंदी में भरा गया है, क्योंकि यह अनिवार्य है।


4. 10वीं कक्षा से लेकर यूजी/पीजी तक के सभी आवश्यक शैक्षिक दस्तावेज़ और साथ ही अपना आधार कार्ड अपलोड करें।


5. प्रमाण-पत्र शुल्क के भुगतान के बाद, आपको एक रसीद प्राप्त होगी।


महत्वपूर्ण नोट:


1. अपना आवेदन ऑनलाइन जमा करने के बाद, समय-समय पर अपने प्रमाण-पत्र की स्थिति की जाँच करें। यदि कोई समस्या पाई जाती है, तो आपको आवश्यकताओं को अपडेट करने या पूरा करने के लिए अपने छात्र लॉगिन के माध्यम से सूचित किया जाएगा।


2. यदि आपका प्रमाणपत्र शुल्क काट लिया गया है, लेकिन आपको रसीद नहीं मिली है, तो कृपया अपने खाते में राशि वापस आने के लिए 48 घंटे प्रतीक्षा करें। यदि धनवापसी नहीं होती है, तो शुल्क कटौती के सभी विवरणों के साथ Grievance@subhartidde.co.in पर ईमेल करें।


डुप्लीकेट मार्कशीट/प्रमाणपत्र के लिए आवेदन करने के चरण:


1. 500/- रुपये के शुल्क के साथ डुप्लीकेट मार्कशीट/प्रमाणपत्र के लिए हस्तलिखित आवेदन जमा करें।


2. खोई हुई मार्कशीट/प्रमाणपत्र के लिए एफआईआर की मूल प्रति, 10 रुपये के स्टाम्प पेपर पर मूल हलफनामा संलग्न करें।


3. यदि डुप्लीकेट माइग्रेशन प्रमाणपत्र के लिए आवेदन कर रहे हैं, तो नुकसान के बारे में एक समाचार पत्र की कतरन भी संलग्न करें।


प्रोफ़ाइल सुधार के लिए (जैसे, नाम, पिता का नाम, माता का नाम, जन्म तिथि, पता, आदि):


यदि छात्र की प्रोफ़ाइल में सुधार की आवश्यकता है, तो सभी आवश्यक दस्तावेज़ों और भुगतान पर्ची (रु. 500/- प्रोफ़ाइल सुधार शुल्क) के स्क्रीनशॉट के साथ एक हस्तलिखित आवेदन जमा करें। यदि सुधार में पिता या माता का नाम शामिल है और मार्कशीट पहले ही जारी की जा चुकी है, तो मूल मार्कशीट विश्वविद्यालय को वापस करनी होगी।


माइग्रेशन सर्टिफिकेट के लिए आवेदन करने के चरण:


1. हमारी वेबसाइट पर उपलब्ध माइग्रेशन सर्टिफिकेट आवेदन फ़ॉर्म को पूरा करें।


2. विश्वविद्यालय के खाते में 500/- रुपये का शुल्क ऑनलाइन जमा करें।


3. आवेदन फ़ॉर्म में सूचीबद्ध सभी आवश्यक दस्तावेज़ संलग्न करें। मूल माइग्रेशन/स्थानांतरण प्रमाणपत्र जमा करना होगा; अन्यथा, आवेदन संसाधित नहीं किया जाएगा।


4. आवेदन फ़ॉर्म में हाल ही की पासपोर्ट आकार की तस्वीर संलग्न करें। आवेदन पूरा करने के बाद, इसे सभी आवश्यक दस्तावेज़ों और भुगतान पर्ची के साथ प्रसंस्करण के लिए विश्वविद्यालय को भेजें।





                             PLEASE CHECK OFFICILE WEBSITE FOR MORE DETAIL.

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